مورد کنترل دور موتور
نوشته شده توسط : نوین

 

به نام خدا
پروژه ساخت
نام و نام خانوادگی:محمد پروانه
نام استاد : مهندس خوشروانی
نام پروژه :کنترل دور فن
شماره دانشجویی :1248625104
دانشکده :دکتر عصاریان دزفول
نیم سال تحصیلی : 89-88
 
 
 
 
 
 
 
 
کنترل دور موتور DC
         در این روش ، هدف کنترل سرعت موتور با استفاده از دریافت سیگنال است . در این روش سرعت موتور در هنگام حرکت را می شود کم یا زیاد کرد . موتورها در اشکال و اندازه های مختلفی در بازار یافت می شوند که به تبع درایور مربوط به سرعت آنها نیز متفاوت می باشد . سرعت دور یا چرخش یک موتور DC وابسته به تغذیه آن میباشد .
 
کنترل دور موتور DC
         در این روش ، هدف کنترل سرعت موتور با استفاده از دریافت سیگنال است . در این روش سرعت موتور در هنگام حرکت را می شود کم یا زیاد کرد . موتورها در اشکال و اندازه های مختلفی در بازار یافت می شوند که به تبع درایور مربوط به سرعت آنها نیز متفاوت می باشد . سرعت دور یا چرخش یک موتور DC وابسته به تغذیه آن میباشد بطور مثال اگر یک موتوری که بتواند 12 ولت را تحمل کند به تغذیه 12 ولت متصل می شود و تغذیه آنرا تا مقدار 6 ولت کم می کنند در این حالت سرعت چرخش آن نصف حالتی خواهد بود که 12 ولت به آن می دادیم . در این حالت کنترل موتور بصورت دستی انجام نمی شود بلکه این میانگین تغذیه فرستاده شده توسط مدار درایورموتور است که سرعت موتور را کم یا زیاد می کند . هرچه فرکانس کاری بالاتر باشد موتور سریعتر خاموش و روشن می شود و در نتیجه سرعت موتور بیشتر می شود و هرچه فرکانس کمتر باشد بالعکس .
         دربسیاری از پستهای تبدیل AC  به DC  تجهیزات طوری نصب می شوند که بتوانند هر دو نقش را داشته باشند . قبل از وصل جریان AC به تجهیزات یکسوسازی، ورودی مبدل از تعدادی ترانسفورماتور عبور می کند و سپس خروجی آنها به درگاه یکسوسازی وارد می شود . دلیل استفاده از این ترانسفورماتورها ایزوله کردن پست تبدیل از شبکه AC  و بوجود آوردن Earth داخلی است .
معایب :
         مهمترین عیب این سیستم گران بودن مبدل ها و همچنین محدودیت آنها در مقابل اضافه بارهاست همچنین در خطوط کوتاه تلفات بوجود آمده در مبدل ها از یک شبکه AC با همان طول بیشتر است و ممکن است صرفه جویی بوجود آمده در تلفات نتواند هزینه بالای نصب مبدل ها را جبران کند در مقایسه با سیستم های AC کنترل این سیستم در قسمت هایی که شبکه دارای اتصالات زیادی است خیلی پیچیده است .
         کنترل توان جاری دریک شبکه پر اتصال DC نیازمند ارتباط قوی بین تمامی اتصال هاست چرا که همواره باید توان جاری در شبکه کنترل شود .
         در هر حال شکل موج خروجی درایو ترکیبی از پالسهای DC با دامنه ثابت است . این موضوع موجب می شود که خود درایو منشاً اختلالاتی در کار موتور شود. برای مثال کیفیت شکل موج خروجی درایو می تواند سبب اتلاف حرارتی اضافی ناشی از مؤلفه های فرکانس بالا در موتور شده و یا موجب نوسانات گشتاور در موتور گردد.
        
کنترل دور موتورهای AC با روش تغییر فرکانس توسط درایورهای FC
         
         درایو یا تغییر دهنده فرکانس برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC  ( موتورهای سه فاز ) استفاده می گردد . درایوها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و بطور پیوسته تغییر دهند .تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی ، در کاربردهای زیادی منجربه صرفه جویی انرژی هم می شود . علاوه بر آن درایوها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش می دهند بطوریکه این جریان خیلی کمتر از جریان نامی موتور است .
         درایوها می توانند موتور را بطور نرم و کاملاً کنترل شده استارت و استپ نمایند . زمان استارت و استپ را میتوان بدقت تنظیم نمود این زمانها میتوانند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشند . توانایی درایو در استارت و استپ نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر ادوات دوار میگردد . مزایای دیگر استفاده از کنترل کننده های دور موتور هم در بهبود بهره وری تولید و هم در صرفه جویی مصرف انرژی در کاربردهایی نظیر فنها ، پمپها ، کمپرسورها و دیگر محرکه های کارخانجات در سالهای اخیر کاملاً شناخته شده است . کنترل کننده های دور موتور قادرند مشخصه های بار را به مشخصه های موتور تطبیق دهند . این باعث می شود توان راکتیو ناچیزی از شبکه بکشد و لذا نیازی به تابلوهای اصلاح ضریب بار ندارد در زیر به مزایای استفاده از کنترل دور موتور اشاره می شود :
1-درصورت استفاده از کنترل کننده های دور موتور بجای کنترلرهای مکانیکی ، در کنترل جریان سیالات بطور مؤثری در مصرف انرژی صرفه جویی حاصل می شود . این صرفه جویی علاوه بر پیامدهای اقتصادی آن موجب کاهش آلاینده های محیطی نیز می شود .
2-   ویژگی دیگر اینکه ، کنترل کننده های دور موتور قادرند موتور را نرم راه اندازی کنند که موجب میشود علاوه بر کاهش تنشهای الکتریکی روی شبکه از شوکهای مکانیکی به بار نیز جلوگیری شود . این شوکهای مکانیکی میتواند باعث استهلاک سریع قسمتهای مکانیکی ، بیرینگها ، کوپلینگها ، گیربکس و نهایتاً قسمتهایی از بار شود . راه اندازی نرم هزینه های نگهداری را کاهش داده و به افزایش عمر مفید محرکه ها و قسمتهای دوار منجر خواهد شد .
3-جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از درایو کمتر از 10% جریان اسمی موتور است .
4-   کنترل کننده های دور موتور نیاز به تابلوهای اصلاح ضریب قدرت ندارند .
5-در صورتی که نیاز بار ایجاب کند با استفاده از کنترل کننده دور ، موتور می تواند در سرعتهای کم کار کند . کار در سرعتهای کم منجربه کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ادواتی نظیر بیرینگها ، شیرهای تنظیم کننده و دمپرها خواهد شد .
6-یک کنترل کننده دور قادر است رنج تغییرات دور را نسبت به سایر روشهای تغییر دور ، بمیزان قابل توجهی افزایش دهد . علاوه بر آن از مسائلی چون لرزش و تنشهای مکانیکی نیز جلوگیری خواهد شد .
7-کنترل کننده های دور مدرن انرژی با توانایی های نرم افزاری قوی خود قادرند راه حلهای مناسبی برای کاربردهای مختلف صنعتی ارائه دهند .
 
    نیروی محرک بیشتر پمپها و فن ها موتورهای القائی هستند که در دور ثابت کار می کنند . لیکن در سالهای اخیر باپیشرفتهای انجام گرفته در زمینه تکنولوژی الکترونیک قدرت استفاده از موتورهای القائی همراه با کنترل کننده های دور موتور رو به گسترش است . درایوها دستگاه هایی هستند که توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل می کنند . باید توجه داشت که دور یک موتور تابعی از فرکانس منبع تغذیه ان است . کنترل کننده های دور موتور الکتریکی هرچند که ادوات پیچیده ای هستند ولی چون در ساختمان آنها از مدارات الکترونیک قدرت استفاده شده و فاقد قطعات متحرک می باشند از عمر مفید بالایی برخوردار هستند . مزیت دیگر کنترل کننده های دور موتور توانایی آنها در عودت دادن انرژی مصرفی در ترمزهای مکانیکی و یا مقاومت های الکتریکی به شبکه می باشد. در چنین شرایطی با استفاده از کنترل کننده های دور مدرن میتوان از اتلاف این نوع انرژی جلوگیری نمود بطوریکه در برخی کاربردها ، قیمت انرژی بازیافت شده از این طریق در کمتر از یکسال معادل هزینه سرمایه گذاری سیستم بازیافت انرژی می شود. 
         کنترل کننده های دور موتور انواع مختلفی دارند . آنها قادرند انواع موتورها را کنترل کنند . قیمت کنترلرها وابسته به نوع تکنولوژی بکار رفته در ساختمان آنها می باشد . ساده ترین روش کنترل دور موتورها ، روش تثبیت نسبت ولتاژ به فرکانس ( کنترل V/F ثابت ) میباشد .اینک این روش بطور گسترده در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد .      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
با استفاده از ای سی mc1502 میتوان یک کنترل کننده نسبت سنج ساده برای فن را ساخت.با این ای سی سرعت چرخش فن دردماهای پایین ، کند تر شده و نویز کاهش می یابد . هر فنی را می توان با استفاده ازسیگنال خروجی مدولاسیون عرض پالس و به واسطه یک ترانزیستور راه انداز ، کنترلکرد.استفاده از روش کنترل با pwm این مزیت را دارد که می توان فن را با سرعت خیلیکمتری نسبت به روش کنترل با ولتاژ متغییر dc به کار انداخت.به این ای سی می توان دوعدد ترمیستور ntc وصل کرد. به یک از ورودی ها ntc وصل شده است و ولتاژکنترل دومی رامی توان از خروجی dac یک سیستم پردازشگر گرفت.



ای سی mic502 با ولتاژ تغذیه بین 4.5 ولت تا 13.2 ولت کار می کند. خروجی ای سی به وسیله یک ترانزیستور به فن وصل شده است که ترانزیستور نقش سوییچکننده را بر عهده دارد.چون ترانزیستور راه اندازی فن را انجام می دهد از همین رو میتوان ولتاژ فن از ولتاژ تغذیه ای سی بالاتر باشد.این ای سی نسبت ولتاژ ورودی های vt1 و vt2 را استفاده می کند . ولتاژ 0.3 vcc موجب افزایش سیکل کار خروجی به میزانصفر درصد می شود لذا فن از کار باز می ماند . ولاتژ 0.7 vcc در ورودی vt1 و یا vt2 موجب می شود که سیکل کاری خروجی 100 درصد شود که در این حالت فن با حداکثر سرعتخواهد چرخید.هر یک از ورودی ها که ولتاژ بالاتری داشته باشد اولویت بالاتری نیزخواهند داشت.


ورودی vslp برای تنظیم ولتاژی است که کمتر از ان فن خاموش می شود ( حالت خواب ). در این بایدهر دو ولتاژ vt1 و vt2 از ولتاژ فوق الذکر کمتر باشد.هرگاه ولتاژ ورودی vt1 و vt2 بیشتر از vslp + 0.12 v شود فن شروع به کار می کند.اگر نیازی به حالت خواب نباشدورودی vslp باید به زمین وصل شود.خازن وصل شده به پایه cf فرکانس مرکزی سیگنال pwm را تعیین می کند.مقدار پیشنهادی 100 nf برای تولید فرکانس مرکزی 30 hz می باشد.یکخروجی کلکتور باز OTF برای حرارت بیش از حد وجود دارد که می توان به کمک مقاومت PULL-UP بیرونی به مدار منتطقی مورد نظر وصل کرد.هرگاه ولتاژ یکی از دو ورودی VT1 یا VT2 بیش از 0.75 VCC شود ، خروجی OTF در وضعییت پایین قرار خواهدگرفت.


R3=56K R4=56K




این مدار شماتیک
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کاربرد کنترل کننده های دور موتور در صرفه جوییانرژی


بدون استفاده از درايوميزان انرژي مصرفي در هر هفتهبرابر است با:
با استفاده از درايوميزان انرژي مصرفي در هر هفته برابراست با:
ميزان صرفه جوئي انرژي در سال برابر است با:
و اگر ارزش هر كيلووات ساعت انرژي را 4 سنت در نظربگيريم ارزش انرژي صرفه جوئي شده برابر خواهد بود با:

15- یک مطالعه موردی در ایران:
گزارشی ازوضعیت فعلی فنهای پیش گرمکن خط 2 سیمان آبیک و بررسی امکان صرفه جوئی انرژی درآنها
گزارش زیر توسط مرکز تحقیقات سیمان آبیک آماده شده است:
فنها درصنعت سیمان کاربرد گسترده ای دارند. و برای انتقال گازهای ناشی از فرایند تولیدسیمان و یا انتقال مواد از آنها استفاده میشود. از آنجائی که شرائط فرایندی با توجهبه تغییرات پارامترهای آن ثابت نمی باشد. در نتیجه میزان تولید گازهای فرایندی باتوجه به تغییرات پارامترهای آن ثابت نمی باشد. در نتیجه میزان تولید گازهای فرایندینیز متغیر بوده و لازم ست این امر با تغییر هوادهی فنها تحت کنترل باشد. از متداولترین روشهای کنترلی که برای فلوی گاز در فن ها تا بحال مورد استفاده قرار گرفتهاست، کنترل فلو توسط دریچه در ورودی فن میباشد. اگر چه این روش، طریقه ای موثر درکنترل فلو بوده اما در مصرف انرژی تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است. در صورتی کهکنترل فلوی گاز با استفاده از کنترل دور فن، علاوه بر کارائی بهتر بمیزان زیادی درمصرف انرژی الکتریکی فن صرفه جوئی انرژی ایجاد خواهد کرد.
بعنوان مطالعه موردیفن های پیش گرمکن واحد 2 سیمان آبیک مورد بررسی قرار میگیرد. بمنظور آنکه بتوانمیزان بالقوه انرژی قابل صرفه جوئی در این فن ها بدست اید از دو روش:
1-
محاسبهتوان با استفاده از پارامترهای بدست آمده از فرایند
2-
اندازه گیری توان موتوردرایو
استفاده کرده و یک بررسی مقایسه ای بین ایندو بعمل می آ وریم. برای محاسبهتوان از رابطه معمول آن:
استفاده کرده ایم. پارامترهای مورد نیاز برای محاسبه نیزدر فرایند و در شرائط نرمال بهره وری اندازه گیری شد.
Q = 327,000 m3/h
فلویگاز
P1= -560 mm WG
فشار هوا قبل از دریچه(شرائط فرایند)
Pl1= -1100 mm WG
فشار هوا بعد از دریچه و قبل از فن
P2 = - 10 mm WG
فشار هوا بعد از دریچه(شرائطفرایند)
وضعیت دریچه 22% و دور موتور برابر با دور نامی 990RPM ، و توان نامیموتور فن 1300KW با راندمان 0.8 بود. در این شرائط میزان توان مصرفی فن با استفاده P فرایند :Dاز پارامترهای بهره برداری و با توجه به
P فن، یعنی تفاوت فشار ورودی وDو با استفاده از خروجی فن، توان مصرفی عبارت است از :
و مقدار خوانده شده توسط دستگاه واتمتر برای هر دو فنشماره 35 و 36 (فن های پیش گرمکن ) بصورت زیر بود:
P35 = 1260 KW
P36 = 1210 KW
مقایسه دو مقدار توان فن( محاسبه شده و اندازه گیری شده) حداقل دو مسئله راروشن میکند:
1-
صحت محاسبات انجام شده( عدد 1213 در مقابل 1260 و یا 1210 ).
P
فن شده و این امر باعث افزایش توان مصرفیD2- استفاده از دریچه باعث افزایش فن شده است.
مورد فوق بخوبی نشان میدهد که حذف دریچه ورودی و استفاده از کنترلدور میتواند شرائط کار فن را به شرائط فرایند نزدیکتر کرده و در آنصورت در مصرفانرژی فن کاهش قابل ملاحظه ای مشاهده خواهد شد. نهایتا بر روی فن شماره 36 کنترلدور نصب شد و در حالیکه دور فن روی 680RPM تنظیم شده بود شرائط فرایندی مشابه باحالت بدون کنترل دور فراهم شده و تولید نیز به حالت نرمال رسید.
در این حالتشرائط دریچه 100% باز و مقدار توان مصرفی موتور 560KW قرائت گردید. همانگونه کهانتظار داشتیم با استفاده از کنترل دور توانستیم توان فن را به شرائط بهره برداریقبل رسانده و توان مصرفی را بمیزان زیاد کاهش دهیم. انتظار میرود با توجه به میزانسرمایه گذاری انجام شده جهت تهیه کنترل دور مورد نیاز، زمان بازگشت سرمایه 3 سالباشد.
16-
سيتمهاي تهويه مطبوع

موضوع صرفهجوئي انرژي در دنياي رقابتي امروز حتي آثار خود را در سيستمهاي تهويه مطبوع هتلهانيز خود را مطرح كرده است. در اين مكانها امكان صرفه جوئي انرژي تا مرز 50 درصد رويسيستمهاي HVAC يا سيستمهاي حرارتي و هواسازي و تهويه مطبوع ، وجود دارد. و سرمايهگذاري اوليه در مدت دو سال از محل صرفه جوئي انرژي قابل بازيابيميباشد.
17-
ماشين تزريق پلاستيك

در يك ماشينتزريق پلاستيك استفاده از كنترل كننده دور موتور ميتواند تا 50 در صد صرفه جوئي درمصرف انرژي بدنبال داشته باشد[2]. براي روشن شدن اين مطلب به دياگرام زير توجهميكنيم:

شكل (16) مصرف انرژي در يك سيكل كاري ماشين تزريقپلاستيك- بدون استفاده از درايو
در دياگرام فوق مصرف انرژي در يك سيكل كاري نشانداده شده است. اين حالت نرمال كار ماشين بوده و در اين وضعيت از درايو استفاده نشدهاست. با استفاده از كنترل كننده دور موتور ميتوان توان تلفاتي ماشين را بميزان قابلتوجهي كاهش داد. مضافا اينكه در اين صورت ماشين خيلي نرمتر كار كرده و از شوكهايمكانيكي اجتناب خواهد شد. خود اين امر منجر به كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداشتماشين ميشود . در دياگرام زير توان مصرفي ماشين در حالت كار با كنترل كننده دورموتور نمايش داده شده است:

شكل (17) مصرف انرژي در يك سيكل كاري ماشين تزريقپلاستيك- با استفاده از درايو
با مقايسه دو دياگرام مشاهده ميشود كه مصرف انرژياز 42 كيلوات ساعت به 27 كيلووات ساعت تقليل پيدا كرده است.
18-
صرفه جوئیانرژی در تاسیسات آب و فاضلاب
شرکت Vacon سازنده درایوهای AC گزارش کردهاست [12] که درسیستم تصفیه فاضلاب شهر گرومز سوئد با استفاده از درایو 40.5% صرفهجوئی انرژی بدست آوده است. این درحالی است که در سیستم فوق و با استفاده از درایومصرف مواد شیمیائی نیز 53% کاهش پیدا کرده است. اینک شرکت Vacon را ه حلهای جامعیدر تاسیسات آب و فاضلاب ارائه میدهد. این راه حلها شامل طراحی این تاسیسات، انتخابدرایو، و محاسبات صرفه جوئی انرژی میشود [13]. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه باشرکت پرتوصنعت تماس بگیرید.
19-
کمپرسورها
شرکت اطلس کوپکو موفق شدهاست با استفاده از درایو مصرف انرژی کمپروسورهای تولیدی خود را بمیزان 35% کاهشدهد. در کنار این دستاورد مهم اطلس کوپکو توانسته است با استفاده از درایو فشارکمپروسور را با دقت و پایداری بیشتری کنترل کند، جریان راه اندازی را محدود نماید وضریب قدرت را به بیش از 95% برساند. و بدین ترتیب این کمپروسورها نیازی با خازنهایاصلاح ضریب قدرت ندارند. از سال 1994 ببعد که اطلس کوپکو این کمپروسورها را معرفیکرده است توانسته است بازار کمپروسورهای دنیا را تسخیر کند. این رویکرد سیستمی درطراحی و ارائه محصول با کیفیت، نمونه خوبی از افزایش مزیت رقابتی یک بنگاه اقتصادیمیباشد.
20-
نیروگاهها
در نیروگاهها پتانسیل قابل توجهی برای صرفهجوئی انرژی وجود دارد. مصرف داخلی نیروگاههای بخاری میتواند بین 5 تا 14 درصد انرژیتولید شده توسط نیروگاه باشد. این میزان انرژی عمدتا در ID فن، FD فن، فید پمپ،فنهای کولینگ تاورف پمپهای سیرکولاسیون و خنک کن مصرف میشود. یک مطالعه موردی ازنیروگاههای هند نشان میدهد[14] که از مجموع 22 واحد نیروگاهی 210 مگاواتی، بابکارگیری درایو در فنهای ID و یا پمپهای BFP ، سالانه بالغ بر 158 میلیون کیلوواتساعت انرژی، به ارزش 11.3 میلیون دلار صرفه جوئی انرژی حاصل میگردد. این در حالیاست که ارزش سرمایه گذاری ولیه 7/25 میلیون دلار بوده است. و بدین ترتیب میتوانانتضار داشت که در کمتر از 3/2 سال سرمایه گذاری اولیه مستهلک شده و عواید سرشارینصیب نیروگاهها گردد. در جدول(4) خلاصه ای از این بررسی را مشاهده میکنید.

جدول(4): بررسی نتایج استفاده از درایو در برخی ازکاربردهای با مصرف انرژی بالا بمنظور کاهش مصرف داخلی نیروگاهها در کشور هند
21-
سیمان
در ایران حدود 9% انرژی الکتریکی صنعتی در صنایع سیمانمصرف میشود. مطالعاتی که در سال 2002 توسط آقای علیرضا شیرازی در صنایع سیمان انجامگرفت نشان داد[12] که میزان مصرف انرژی در این صنایع نسبت به استانداردهای جهانی آنخیلی بالا است. در شکل(18) شدت انرژی الکتریکی مورد نیاز در صنایع سیمان ایران برایتولید هر تن سیمان با بهترین حالت جهانی آن نشان داده شده است. و در جدول ) 5( خلاصه ای از این مطالعه نشان داده شده است.

شکل(18): پتانسيل صرفه جوئي در مصرف انرژي الكتريكي درصنايع سيمان ايران در مقايسه با بهترین حالت جهاني آن (Kwh/Ton)

جدول (5ب) پتانسيل صرفه جوئي سالانه انرژي الكتريكي درصنايع منتخب سیمان ایران در مقايسه با استاندارد جهاني
اطلاعات فوق نشان مي‌دهدكه در هر كارخانه سيمان مي توان حدود 1.5 ميليون دلار در هر سال در مصرف انرژيالكتريكي صرفه‌جوئي نمود و اگر تعداد خطوط توليد سيمان را در حال حاضر 60 خط توليددر نظر بگيريم ميزان مصرف انرژي الكتريكي در صنايع سيمان سالانه بالغ بر 90 ميليوندلار خواهد بود . براي بدست آوردن اين نتايج ارزش هر كيلووات ساعت انرژي الكتريكي 6سنت در نظر گرفته شده است. هر جند که این مقدار صرفه جوئی انرژی تنها با استفاده ازدرایو بدست نمی آید ولی استفاده از درایو سهم عمده ای در این صرفه جوئی خواهدداشت.
22-
قابليتهاي كنترل كننده هاي دور موتورمدرن

درايوهاي مدرن امروزي بر اساس تكنولوژي مدولار ساختهميشوند. اين امر هم در قسمتهاي سخت افزاري و هم در قسمتهاي نرم افزاري درايو رعايتميشود. ساختار مدولار قابليت بر آورده سازي بسياري از نيازهاي مشتري را دارد. اغلباين درايوها از تكنولوژي كنترل برداري بهره ميگيرند. اين روش كنترل امكان كنترلموتور را با دقت و ديناميك زياد فراهم مياورد. بطوريكه اين درايوها اينك قادرنددرست نظير درايوهاي DC رفتار نمايند. آنها را ميتوان در كاربردهاي كنترل سرعت و ياكنترل گشتاور بسهولت مورد استفاده قرارداد. بطوريكه سادگي و استحكام موتورهايالقائي دركنار اين درايوها مجموعه اي مطمئن و كارا از آنها ميسازد . هر چند كه ايندرايوها از تكنولوژي الكترونيك قدرت پيچيده استفاده ميكنند اما بدليل استاتيكبودنشان هزينه هاي نگهداشت زيادي به صنعت تحميل نمي كنند.
درایوهای مدرن قادرندبطور اتوماتیک فلو ی مغناطیسی در موتور را در سطح بهینه ان نگهدارند. این ویژگی درجاهائی که بار موتور کم است منجر به صرفه جوئی انرژی خواهد شد.
درايوهاي مدرنامروزه در كاربردهاي فيدبك و سرو نيز بسهولت بكار گرفته ميشوند. ساختار مدولار آنهابگونه اي است كه ميتوان متناسب با كاربرد از كارتهاي اختياري استفاده نمود. اينكارتها امكان تطبيق درايو با كاربرد مشتري را فراهم مي آورند. در كنار اين مقدوراتسخت افزاري بايد به برنامه هاي نرم افزاري متعددي نيز اشاره نمود، كه معمولات توسطسازندگان درايو براي نيازهاي مختلف صنعتي ارائه ميشود. استفاده از اين برنامه هايكاربردي بسيار ساده بوده و كاربر ميتواند برنامه دلخواه خود را انتخاب و در داخلدرايو قراردهد. درايوهاي امروزي ميتوانند بسياري از فيلد باسهاي موجود را پشتيبانيكنند. امروزه پروفي باس به عنوان يك فيلدباس باز( Open ) ، در بسياري از كاربردهايصنعتي متداول شده است. سازندگان درايو با استفاده از پروفايل Profi Drive بسهولتسازگاري خود را با پروفي باس برقرار ميسازند.
درایوها علاوه بر م


:: موضوعات مرتبط: اطلاعات در مورد الکترونیک و برق , ,
:: بازدید از این مطلب : 4094
|
امتیاز مطلب : 699
|
تعداد امتیازدهندگان : 230
|
مجموع امتیاز : 230
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 بهمن 1388 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
ادیسون در تاریخ : 1391/1/15/2 - - گفته است :
خودتو گذاشتی سرش اقا جون راس میگی بسازش

/weblog/file/img/m.jpg
hamid در تاریخ : 1390/11/5/3 - - گفته است :
با سلام
میشه فایل کامل با شکل و جدول کنترول دور فن dc و کاربرد کنترل کننده های دور موتور در صرفه جویی انرژی رو به همین میل بفرستید.
با تشکر


/weblog/file/img/m.jpg
یوسف در تاریخ : 1389/12/1/0 - - گفته است :
نیاز به نقشهای درایور متورهای دی سی12 ولت دارم

/weblog/file/img/m.jpg
hamed در تاریخ : 1389/6/21/0 - - گفته است :
Ali bud.merc
zahmat keshide budi.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: